Download http://bigtheme.net/joomla Free Templates Joomla! 3
Home / Фінанси / Чому бензин дорожчає, а нафта дешевшає?

Чому бензин дорожчає, а нафта дешевшає?

За останні півроку світові ціни на нафту впали практично в два рази. Тоді як вартість бензину в Росії мала протилежну динаміку. У зв’язку з чим у багатьох росіян виникають справедливі запитання, чому в країні, яка є одним з провідних виробників нафти, такий дорогий бензин і чому він не дешевшає як у всьому світі?

Так, в грудні 2014 року президент зажадав від ФАС з’ясувати причину, по якій ціна бензину в Росії збільшилася на 10%, тоді як світові ціни на нафту впали на 35%.

насправді вартість цін на нафту на світових ринках абсолютно не впливає на ціни на внутрішньому ринку. Справа в тому, що Росія не закуповує нафту для її переробки, а використовує тільки власну. При цьому внутрішні оптові ціни палива в останні роки не тільки не знижувалися, але і росли (за 2014 рік в середньому до 30%).

Причин, за якими в Росії дорожчає бензин, кілька. В якості основних можна назвати монополізацію ринку; дисбаланс попиту і пропозиції; спробу нафтовидобувних компаній компенсувати упущені доходи від продажів на зовнішніх ринках за рахунок російських споживачів; а також податкову політику в Росії.

Монополізація ринку

Рівень конкуренції на російському оптовому і роздрібному ринку продажу нафтопродуктів вкрай низький. А де монополізація ринку, там не працюють механізми конкуренції та ціни в чому підконтрольні провідним ВІНК. І жодних позитивних змін в цій галузі в останні роки не відбувається, навпаки, ринок продовжує консолідуватися.

Нафтовидобувним компаніям невигідно продавати нафту на російський ринок

Ще одна причина, яка пояснює, чому зростають ціни на бензин, це менш вигідні умови для продажу нафти на території РФ, ніж її експорт на світові ринки.

Варто відзначити, що вагомий внесок в таке положення справ внесла державна політика. Держава також зацікавлена в продажу як можна більшої кількості енергоносіїв на світових ринках, так як від цього багато в чому залежить наповнюваність бюджету. Тому створює додаткові стимули для зростання експорту.

Пріоритет експорту над внутрішнім ринком знайшов своє закріплення у прийнятому податковому маневрі. Згідно йому, ставка ПВКК буде поступово зростати на тлі зниження експортних мит. Так, у 2014 році ставка ПВКК збільшилася майже на 5% до 493 р./тонна, в 2015 році вона зросте до 530 р., у 2016 році – до 559 р. При цьому експортне мито скоротилася до 59% в 2014 році і знизиться до 57% – в 2015 році, 55% – в 2016 році.

Сумно, звичайно, що в кінцевому підсумку за зростання бюджетних надходжень в кінцевому підсумку повинні заплатити пересічні росіяни. Оплачуючи високу вартість бензину вони компенсують витрати нафтовиків на зростання ПВКК. При цьому самі нафтовидобувні компанії не так сильно постраждали від падіння цін на нафту, так як із-за девальвації рубля їх виручка в національній валюті зростає.

Дисбаланс попиту і пропозиції

Дисбаланс попиту і пропозиції – класична причина росту цін на товари. Здавалося б, звідки у країні, яка сама видобуває нафту може виникати дефіцит?

Справа в тому, що в умовах, коли експорт стає економічно більш вигідним, внутрішній ринок відчуває дефіцит. Так, за офіційними оцінками пропозиція бензину на внутрішньому ринку останнім часом зменшилося на 2%, що підштовхнуло вгору оптові ціни. Чутки про недостатність пропозиції створювали ґрунт для підвищеного попиту, результатом чого став дисбаланс.

Ряд аналітиків вважає, що такий ажіотаж штучно створюють самі ВІНК, тим самим підстьобуючи оптові ціни на паливо. У свій час ФАС навіть порушувало кримінальну справу проти низки нафтовидобувних компаній за порушення конкуренції.

Податкова політика в Росії

За оцінками фахівців, ціна нафти в структурі собівартості бензину не перевищує 6-10%. Тому на його вартості практично не позначаються цінові коливання на нафтовому ринку. А на що тоді приходиться більша частина вартості бензину? У Росії – на податки (ПВКК, ПДВ, акцизи та інші)

Крім поступального зростання ПВКК, згаданого вище, причина зростання цін в останні роки – збільшення акцизів на бензин. У 2014 році на тонну «євро-4» вони зросли до 9,4 тис. р. порівняно з 8,6 тис. руб. в 2013 році), на «євро-5» – до 5,7 тис. р. (з 5,1 тис. руб. в 2013 році). У 2015 році також передбачається збільшити акцизи на бензин п’ятого класу на рубль за літр, що збільшить ціни на бензин в 2015 році ще на 10-15%.

Які прогнози цін на бензин в Росії на 2015 рік?

Прогнози цін на бензин на 2015 рік також не припускають зниження цін на паливо. Так, прогнози ФАС припускають, що зростання цін на бензин в 2015 році буде на рівні інфляції, тобто близько 7%.

В Уряді очікують як мінімум 10%-ве зростання у зв’язку з податковим маневром. А аналітики вважають, що незабаром ціни на бензин в Росії повинні і зовсім зрівнятися з європейським рівнем в 1,1-1,5 євро/літр.